Bookmark and Share
De fire fantastiske dage i Skagen 2006.

Fra Torsdag den 29 / 6 til Søndag den 02 / 7 2006
I forbindelse med Skagenvisefestival
I kunstnerteltet overfor Sømandshjemmet udstillede jeg mine Skagensmalerier for første gang.
Sammen med andre kunstnere blev det til de fire fantastiske dage i Skagen 2006.
Her kan du nu læse min rejsebeskrivelse fra turen.

Det anslås at op mod 3000 mennesker kom forbi og så udstillingen.
kunstnerteltet
Torsdag den 29/6
Om morgenen rejste jeg til Skagen sammen med min gode ven Per, bilen var spækket med
malerier og vi kørte i skyet vejr fra Vestsjælland, det har jeg prøvet så mange gange før men jeg
beroligede Per med at når vi kom Nordenfjords så ville solen skinne og det gjorde den som altid.

Vi ankom kl.12.00 hos Synøve på Skagavej og blev indkvateret på bedste vis, vi var sultne og
tørstige efter køreturen og Synøve anbefalede at vi fyldte maven med en stor og saftig
ribbensandwich på skawgrillen og den var rigtig god, en naturlig tørst strømmede os i møde og
den blev slukket med en is piskende kold fadøl hos Jakobs, da tanken strejfede os at vi nok måtte
have en til det andet ben da ringede min gode kunstnerven Jakob Fedder Karlsson og sagde at
han havde sat vand over til et par øl og 5 minutter senere var vi hos Jakob og det første Jakob
sagde var, velkommen hjem Niels, du har fået mig til at forstå dine ord Jakob og du kan tro at de
varmer.
Efter endt besøg var tiden inde til det kreative hjørne, vi besøgte først Anna og Michael Anchers
pragtfulde kunstnerhjem, var et hurtig smut inde hos Saxils og videre til Brøndums Hotel som i den
grad var samlingsstedet for de gamle Skagensmalere.
Om aftenen kl. 20.00 ankom vi til Holger Drachmanns hjem kaldet Pax her skulle vi for førstegang
opleve en aften i Drachmanns og Bertil Taubes navn. Her spillede og sang Kurt Kaas og Poul
Bernth fortalte gode historier om disse skønne kunstnere, vi var ca. 50 tilhørende flere kan vi hvist
ikke være i Drachmanns Atelier. Kurt og Poul underholdte os i bedste stil i 2 timer mens vi nød en
flaske Bourgonge rødvin Drachmanns ynglings mærke og den var god skulle vi hilse og sige, vi
havde en pragtfuld aften med levendene lys og god stemning.
Vi smuttede til køjs allerede ved 23 tiden da der ventede en helt speciel oplevelse fredag morgen.
Fredag den 30/6
Vejret: sol og varmt
Gensyn med Jakob
Vi havde hjemmefra bestemt os for en helt speciel oplevelse, klokken 05:00 ankom vi til
parkeringspladsen ved Grenens Kunstmuseum målet var at løbe op til Danmarks nordligste punkt
som jo ikke er Grenen men ca. 3 kilometer videre af Nordstrand så kommer man til Danmarks
nordligste punkt.
Der var ikke en vind der rørte sig den morgen Kattegat kunne ikke engang komme med et lille bitte
bølgeskuvlp solen var stadig tilsløret af morgendisen og der var ikke et menneske kun nogle måger
der vel var ved at få deres morgenmad galt i halsen, krappekød, da de så os komme løbene.
Da vi nåede Grenens spids holdt vi en lille pause mens vi så Kattegat og Skagerak mødes på den
mest blide måde. Vi løb nu videre af Nordstrand, med solen i ryggen så vi blandt andet døde
krapper, et net med døde fisk, muslinger og et afhugget fiskehoved sikkert et helt normalt syn her på
toppen af Danmark.
Da vi havde løbet ca. de 3 kilometer mente vi at vi havde nået målet og vendte om, på det tidspunkt
havde solen brændt tågedisen væk og splen begyndte at bage, den oplevelse kan jeg kun anbefale
til alle der elsker naturen.
Efter et bad ankom vi kl. 07:00 til Brøndums Hotel og et velfortjent morgenbuffe her ville lækkerierne
ingen ende tage det var bare at vælge imellem laks, hjemmelavet syltetøj i flere varianter, pølser af
den bedste slags, lun leverpostej og bacon, skrampel æg, alt i brød, kaffe te, div. juice og meget
meget mere, vi spiste i 5 kvarter så var bunden også lagt til den store kunstudstilling.
På vej mod Grenen kl.05:00
Kunstnerteltet
Min stand
kunstnerteltet indefra
Kl. 09:00 mødtes vi i kunstnerteltet og begyndte straks at stille malerier op, selv om udstillingen først
åbnede kl. 11:00 så begyndte her allerede at komme besøgende.
Udover os kunstnere kunne man også købe mad i teltet og da det jo er i Skagen så stod menuen
blandt andet af lakseburgere og fiskefrikadeller.
Jimmi Flyvholm der sammen med hans søde familie stod for arrangementet havde også inviteret
forskellige musikere til at underholde i solen foran teltet så det varede ikke længe, før vi fik travlt
med at præsentere vores kunst.
Der kom så mange den første dag at vi måtte udvide udstillingen til kl. 18:00
Dette store Skagensmaleri fra Gl.
Skagen som jeg havde malet til
udstillingen fik stor opmærksomhed og
blev solgt til en køber i Oslo, Norge.

Bestillingsarbejdet er netop blevet
færdig malet en måned senere og
blev overrakt til en stor fest på
Brøndums Hotel en måned senere.
Lørdag den 01/7
Vejret: Sol og meget varmt
Kunstnerteltet
Lørdag formiddag mødtes vi i teltet kl. 10:30, vi var nødsaget til at pakke udstillingen sammen for
natten da vi ikke havde vagt på og de viste sig også at være en god ide for der var spor i teltet efter en
anderledes og kreativ fest natten over, men nu var vi klar til en ny og spændene dag og her blev der
lovet fra arrangørernes side at der ville komme et endnu større rykind og jeg må sige at de ord holdt
stik i aller højeste grad jeg har i mit liv aldrig talt med så mange mennesker på en dag der var et
menneske myller hele dagen jeg kan fortælle at jeg var 2 timer om at spise et par fiskefrikadeller og
lidt kartoffelsalat det var simpelhent helt utroligt, udstillingen blev også denne dag udvidet med en
time.
Efter udstillingen havde jeg en aftale med Bodille, for dem der ikke kender denne dame så var det
Bodil Olsen der startede Bodilles restaurant i Skagen. Jeg fik i Bodilles have taget nogle fine fotos til et
portrætmaleri af Bodille som jeg vil arbejde på vinteren 2006/07 og selve overrækkelsen vil alle kunne
overvære ved næste års kunstudstilling under Skagensvisefestival.
Efter besøget hos Bodille var det tid til et bad og et velfortjent restaurantbesøg og et stort is piskendene
koldt glas fadøl, vi var da godt trætte og ømme i benene.
Tak

De fire fantastiske dage i Skagen 2006
Først en stor tak til Jimmi Flyvholm og familie for dette flotte arrangement, dernæst skal lyde en tak til
Synøve for en pragtfuld service, tak til kunstnerne i teltet, Bodille, Torben, jakob, Nordmanden fra Oslo
og alle besøgende håber vi ses til næste år, til sidst en helt speciel tak til min gode ven Per som i den
grad var en uvurderlig hjælp under
De fire fantastiske dage i Skage 2006 tak alle sammen.
Præsentation af kunstnerne
Internet Galleriet www.poplens-art.dk salg af blandt andet nutids Skagen kunst malerier.
Bente Karlsen, Skagen
Kickan Bang mobil: 30315554

Søndag den 02/7
Vejret: Sol og meget varmt
Vejret var endnu en dag med os per og jeg var godt trætte men tusinde oplevelser rigere, vi tog lige et stop
på vejen hjem og endnu en stor Ribbensandwich blev sat til livs og skyllet ned med et stort glas is piskende
koldt glas cola.
Tilbage er der kun at sige tak for denne gang vi ses forhåbentlig til næste års udstilling
Her til slut kan du se et par stemnings billeder på vej ud mod Grenen tidlig fredag morgen