Bookmark and Share

Foto fra Skagen onsdag d. 11
Avisomtale Frederikshavn
Søndag d. 1 Juli
I kunstnerteltet overfor Sømandshjemmet udstillede jeg mine Skagensmalerier for anden gang, sammen med
andre kunstnere blev det til
De fire regnfulde dage i Skagen 2007 her på siden kan du nu læse min
rejsebeskrivelse fra turen.
Det anslås at op mod 2000 mennesker kom forbi og så udstillingen.
Torsdag den 05/7
regn
Om morgenen rejste jeg igen til Skagen sammen med min gode Per, bilen var spækket med malerier og
staffelier og vi kørte i skyet vejr fra Vestsjælland som vi plejede men da vi kom Nordenfjords så var solen ikke
at se, det var første gang jeg har oplevet det under mine Skagensbesøg.

Vi ankom kl.13:00 hos Synøve på Skagevej og i følge traditionen tog vi straks til Skawgrillen her fyldte vi
maven med en stor og saftig ribbensandwich og mens regnen tog til i styrke hørte vi 2 Skagensfiskere der talte
om at det ville regne de næste 3 dage det var ikke den vejrudsigt vi læste på tekst tv da vi tog afsted om
morgenen så slemt ville de næste dage nu nok ikke blive mente vi, så PYT en enkel byge eller to kunne ikke
være så slemt vi var jo lige ankommet og fyldt med optimisme.
En aften i Holger Drachmanns Hus.

Om aftenen kl. 20:00 besøgte vi traditionen tro Drachmanns hus til en Holger Drachmann & Bertil Taube aften
levende fortalt af forfatteren Poul Bernth & musikeren Kurt Kaas somunderholdte os og et fyldt Atelier med
levendene lys over kaminen alt i mens vi og flere andre nød en flaske Bourgonge vin som jo var Drachmanns
ynglings vin.
Fuldt hus i Drachmanns atelier
Fredag den 06/7
regn og regn
Afsløring af Bodilles portrætmaleri.
Dagen startede med morgenmad på Brøndums Hotel for lige at samle krafter til de to dages kunstudstilling,
som foregår sammen med andre kunstnere fra Skagen på pladsen overfor Sømandshjemmet.
Sidste år tog jeg nogle fotos af Bodille i haven som skulle danne grundlag til den portrætbestilling som
Bodille ønskede og for dem der måske ikke kender denne dame så var det Bodille der startede Bodilles kro
i Skagen. Kl. 12:00 blev portrætmaleriet afsløret og der var kommet ca. 30 personer fra Bodilles familie og
venner.

Afsløring 1
Afsløring 2
Afsløring 3
Afsløring 4
Efter afsløringen skålede vi alle i Champagne Den Gule Enke og Poul som er Bodilles Nevø gik rundt i
kunstnerteltet og spillede musik på sin harmonika det var virkeligt festligt.
Musik og skål
og man morede sig
Der kom flere fra Drachmanns hus
og så på blandt andet Kurt Kaas &
Poul Bernth.
Poul og Bodille
Bodille på Bodilles Kro.
Kl. 13:00 da offentliggørelsen af portrætmaleriet sluttede inviterede Bodilles hele selskabet på Stjerneskud
på Bodilles gamle Kro og jeg må sige at det var en fornøjelse at være sammen med familien og vennerne
netop her.

Stjerneskud vin og øl.
Efter endt besøg på Bodilles kro kaldte pligten igen i kunstnerteltet og selv om vejret var mere end
regnfuldt så var der pænt besøg hele tiden.
Lidt udstilling 1
Lidt udstilling 2
Lidt udstilling 3
Hummerhalefest hos Synøve.
Da udstillingen sluttede den første dag skulle min gode ven Per og jeg hurtigt hjem og i bad for under
sidste års kunstudstilling havde Synøve som vi bor hos inviteret os hjem til Hummerhalefest bare vi tog
hvidvinen med og selvfølgelig gjore vi det.
Vi havde aldrig smagt hummerhaler før men det blev der rådet bod på den aften for Synøve kom med
den ene brædepande efter den anden fyldt med hummerhaler, vi var 7 personer der deltog i festen
blandt andet så deltog en gæst fra Norge der præsenterede sig som Astri uten D og det morede vi os
meget over men der skulle man nok have deltaget i festen for at kunne se det morsomme i det, alt imens
vi sang og drak Holger Drachmanns pragtfulde Bourgonge hvidvin ud til den lyse morgen så blev alle
sange altid afslutted med ordene, og kulørte lamper, for Synøve ville ikke hænge kulørte lamper op til
festen men Synøve skulle ikke slippe så nemt så jeg havde selv taget kulørte lamper med og de var
tændt hele natten og de hænger der sikkert og er tændt der endnu.
P.S. kom aldrig til hummerhalefest i hvide bukser så er det sagt !
Lørdag den 07/7
regn, regn og regn
Kunstudstillingen som gik i gang kl.10:30 blev lidt senere for mit vedkomne og ikke fordi jeg kom lidt
sent i seng men fordi jeg havde en aftale med min gode kunstnerven Skagensmaleren Jakob Fedder
Karlsson der havde inviteret på en kop ``formiddagskaffe`` i hjemmet på præsteløkken.
Jakob og jeg er ved at planlægge en fælles sommerudstilling i Skagen i 2008 og her viste Jakob mig
de seneste Skagensmalerier og her er virkeligt noget at glæde sig til for alle der elsker lyset i Skagen
for er der noget som Jakob kan så er det af gengive netop dette og ikke mindst i kraft af den store
viden Jakob har om farver, du kan følge med her på hjemmesiden hvor Jakob har sin egen side.
Efter besøget gik turen i al hast ned til kunstnerteltet.
Lidt udstilling 4
Lidt udstilling 5
Julemanden kiggede forbi.
Julemanden og Jimmi
Udstillingen som er gået hen og blevet til en tradition afholdes af Skagen kunstneren Jimmi Flyvholm
og familie, den er blevet så populær at selv Julemanden ikke kan holde sig i ro på Grønland han
måtte kigge forbi for at se alt den dejlige kunst og straks da Jimmi så Julemanden faldt han ham i
armene med sine julegaveønsker og hvem kunne ikke ønske sig en krammer af selveste Julemanden
selv sagde Julemanden at han boede sammen med sin søde kone i en husbåd i Sydhavnen men det
troede vi selvfølgelig ikke på.
Festmiddag på Brøndums Hotel.
Da udstillingen sluttede var det hurtigt hjem og i bad for kl. 19:00 havde jeg bestilt bord på Brøndums
Hotel. Vi startede med at få et glas Cremant de Bourgonge som er en mousserendede hvidvin og
Hotellets egen import, mens vi ventede på hovedretten og smagte på vinen så kom vores søde tjener
og serverede flere små smags oplevelser for os helt overraskende, vi fik Whisky ristede mandler, små
Nicoirs oliven fra Nice, rischips og sidst men ikke mindst så fik vi røget skinke en smagsoplevelse fra
slagter Munch i Skagen.
Hovedretten bestod af Rødtunge a la Drachmann med jomfruhummer og hummersauce, let kogte
grønsager og små salte kartofler hvidvinen var en 2004 Sancerre Grande Cuvee Domaine Jean-Paul
Balland det er ikke sidste gang det vil blive nydt på Brøndums Hotel for mit vedkomne det er helt
sikkert , efter denne pragtfulde middag så satte vi os ind i Brøndums gamle malerisal som nu er
pejsestue og som jo var stedet hvor de gamle Skagensmalere holdt deres mange fester under deres
berømte Akademiaftner, her sluttede vi denne dejlige aften af med en kop kaffe og et stort kold glas øl
for lige at skylle denne dejlige aften ned med.
Brøndums Hotel
Den gamle malerisal
Festmiddag på Brøndums Hotel
Søndag den 08/7
regn blæst og regn
Om Søndagen vågnede vi til lyden af regn og blæst igen men selv om vi var godt trætte med så mange
oplevelser på så få dage så var det dejligt at blive inviteret på højtbelagt smørrebrød hos Helle og
Torben og som jo ejer et af de to store Skagensmalerier som jeg sidste år malede, jeg må sige at det
var en noget speciel oplevelse at gense dette maleri fra Gl. Skagen det er jo ikke så tit jeg ser mine
solgte malerier men jeg blev igen ramt af den varme føelse der er af stemning i dette maleri.
Stemning fra Gl.Skagen 39 cm x 240 cm
Tak.
Her til sidst vil jeg rette en stor tak til Bodille og familie, Jimmi og familie, kunstnerne i teltet,
Poul der spillede så flot på harmonika, alle der deltog i konkurrencen, personalet på Brøndums
Hotel, personalet i Holger Drachmanns Hus, Brian der kom på besøg helt fra Karup, Bente og
Anders der kom helt fra Skanderborg, Skagensmaleren Jakob Fedder Karlsson og frue , Torben
og Helle, Synøv, min gode ven Per og ikke mindst min Mor og Far i var alle med til at gøre
dagene i Skagen til en stor oplevelse og så vil jeg godt lige komme med en sidste hilsen at når
du næste gang høre to fiskere fra Skagen snakke om vejret flere dage frem så kan du roligt stole
på den, her kan ingen smarte vejrmeldinger måle sig.
Internet Galleriet www.poplens-art.dk salg af blandt andet nutids Skagen kunst malerier